Alita: Battle Angel, o lume a viitorului cu adevărat completă şi coerentă, plus o eroină atașantă

de Gloria Sauciuc în 13 Feb 2019
În plus, pasiunea pentru scenele de luptă sângeroase și atent coregrafiate, alături de plăcerea scrâșnitului fiarelor a lui Rodriguez se regăsesc în Alita

Alita: Battle Angel, în premieră pe marile noastre ecrane, SF-ul pentru care James Cameron a scris 600 de pagini de scenariu și notițe despre personaje, regizat de Robert Rodriguez, câștigă un pariu greu: face din protagonistă, un cyborg cu ochi supradimensionați, deconcentrant prin fragilitatea și sensibilitatea pe care le emană, fata cu care să empatizăm și pe care să o urmăm cu toată inima în aventura ei. 

Realizatorii marșează mult pe contradicţia ce o caracterizează pe Alita. E un cyborg cu „fibră morală”, pe care oamenii contemporani ei au pierdut-o (în parte) sau au golit-o de conţinut. Deși are corp robotic, Alita e animată de un „suflet” uman, sensibil, gata să salveze un cățeluș înainte de a fi strivit de un centurion robotic, ori să își salveze „tatăl” (doctorul inginer Dyson Ido, jucat de Christoph Waltz) dintr-o altercație cu cyborgi sau să freamăte la atingerea tandră a lui Hugo (Keean Johnson).  Alita pare printre puținii capabili de compasiune și iubire dintre cei asemenea ei.

Alita: Battle Angel este un SF reușit sub aspectul anvergurii și al spectaculosului lumii create, prin faptul că portretul acestei luni cyberpunk plasate în secolul 26 este complex, dar mai ales prin grija față de personaje și rediscutarea unei idei fără egal, chiar dacă nicidecum nouă, și anume cât de „umană” se poate considera o entitate ce este o copie fidelă a unei persoane reale.

Alita este o adolescentă inteligentă, curioasă, dar mai ales atât de sensibilă încât nu lasă prin nimic să se înţeleagă că în pieptul ei bate o inimă nanotehnică. Într-o lume de cyborgi clonată pe un univers distopic, între braţe şi picioare tehnologizate, reușita filmului este că nu ne lasă, pe noi spectatorii, doar printre „transformeri”, ci într-un punct în care putem medita despre umanitate, despre bine şi rău. Totodată, acțiunea te ține cu sufletul la gură. Pasiunea pentru scenele de luptă sângeroase și atent coregrafiate, plus plăcerea scrâșnitului fiarelor a lui Rodriguez, cunoscute din filmele „Machete”, „Desperado”, „A fost o dată în Mexic”, se regăsesc în Alita.

Filmul prezintă povestea de origine a personajului Alita: Daisuke Ido (Christoph Waltz), medic și specialist în robotică, găseşte părţi ale unui cyborg pe care îl reface şi îl numeşte Alita, după fiica sa decedată. În timp ce Alita (Rosa Salazar) învață să-și trăiască noua viață pe străzile periculoase ale Orașului de Fier, Ido înțelege că Alita este un sistem militar umanoid creat cu tehnologie RUM (Republicile Unite de pe Marte), un cyborg creat pentru luptă și încearcă să o ferească de un viitor violent, în timp ce noul ei prieten - Hugo (Keean Johnson) - o ajută să-și recapete memoria. Descoperim alături de Alita această lume distopică a Orașului de Fier, preocupările adolescenților din acea lume, fiorii iubirii (iar această perspectivă ne-o apropie și mai mult pe protagonistă), eroismul tinerei, dar și ispita de a asculta de propria natură letală odată ce descoperă că are o forță interioară inegalabilă. Frământările, dilemele şi alegerile Alitei arată efortul scenariștilor de a face din ea un personaj cu adevărat captivant. 

În Alita: Battle Angel, majoritatea oamenilor nu au corpuri naturale, ci au „îmbunătățiri tehnologice”, combinații de părți organice și robotice din cauza mediului violent în care trăiesc în Orașul de Fier. Societatea din Alita: Battle Angel e împărțită în două clase, a săracilor, care viețuiesc în orașul gunoaielor - Iron City - și bogații, ce trăiesc în Zalem, ancorat la Pământ de un lift spațial gigantic care atrage consumabile și trimite gunoiul jos. Cei de jos visează la Zalem. Orașul de Fier e construit pe verticală, straturi peste straturi, ca într-un joc video. Scenariștii prefigurează în acest film zorii a ceea ce va deveni Alita într-un (sperăm noi) sequel - cea care va conduce o revoltă împotriva sistemului dictatorial al lui Nova, un villain de neatins, dar omniprezent și omnipotent.

Spectatorului, asemenea Alitei, i se refuză accesul în Zalem iar asta face și mai intensă dorința noastră ca Alita să schimbe balanța acestei lumi divizate. În lumea de jos, toate energiile agresive ale societăţii în care „oamenii” legii sunt roboții, se concentrează într-un sport super-violent, MotorBall, în care participanții se pot omorî în goana după minge. Campionul fiecărei ediții e acceptat în Zalem... Alita va ajunge în această competiție de tip ice speed skating, așadar aleargă și luptă pentru viața ei în arenă iar secvențele sunt amețitoare.

Alita reuşeşte să facă filmele cu cyborgi să depăşească registrul benzilor desenate şi al publicului adolescent. Alita vorbeşte despre bine şi rău, despre umanitate în condiţii adverse. Poate nu în ultimul rând, e un mesaj feminist, despre puterile ascunse pe care orice „ea” le are. Un film de văzut pe ecran cât mai mare.

Exploreaza subiecte similare:

Alita: Battle Angel

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Phantom_sub pe 15 februarie 2019 14:18
. Efectele speciale sunt impresionate, se vede foarte bine efectul 3D în prim planuri, în scenele de bătaie / acțiune, construirea lumilor e bine realizată. Ce nu mi-a plăcut : se vede în ceață efectul 3D în scenele panoramice, nu prea mi-a plăcut vocea Alitei și modul în care rostea/ transmitea uneori replicile. În rest, e mișto.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells