Autoportret despre cuminţenie

de Ştefan Dobroiu în 25 Ian 2015
Autoportretul unei fete cuminţi are azi premiera la Rotterdam

Autoportretul unei fete cuminţi, debutul în lungmetraj al regizoarei Ana Lungu, reprezintă România la Festivalul Internaţional de Film de la Rotterdam (21 ianuarie-1 februarie) şi este totodată vârful de lance al ofensivei regizoarelor din România (aici despre cele mai mult de zece lungmetraje "la feminin" aşteptate pe ecrane în 2015, iar aici detalii despre cele 30 de filme româneşti gata de lansare anul acesta). Prin amabilitatea companiei de producţie Mandragora, Cinemagia a fost prezentă la o proiecţie tehnică a filmului şi îţi poate spune la ce să te aştepţi de la această dramă despre maturizare aşteptată în cursul lui 2015 pe marile ecrane din ţară.

În centrul atenţiei este Cristiana (Elena Popa), o tânără de 30 de ani care gustă din libertate după ce părinţii ei se mută din apartamentul pe care îl împărţiseră până nu demult. Regină peste un spaţiu recent cucerit, Cristiana trebuie să şi-l însuşească, să-l "umple" cu propria ei personalitate, aşa cum un gaz îşi împrăştie moleculele în întreg spaţiul în care este eliberat. Dar ce te faci dacă Cristiana nu ştie ce este aceea libertate? Ana Lungu observă cu minuţiozitate modul cum eroina sfărâmă treptat bariere, adjudecându-şi (dar cu ce preţ?) o direcţie personală.

Autoportretul ni s-a părut o versiune la feminin a lui O lună în Thailanda, debutul în lungmetraj al lui Paul Negoescu lansat în 2012. Dacă despre filmul regizorului scriam pe atunci că este "o radiografie a regretelor, a indeciziei şi-a răzgândirii", Autoportretul explorează aproape aceeaşi zonă: este o radiografie a neîmplinirii, a ezitărilor, dar şi a răzvrătirii. Fără ca Cristiana să se declare vreodată bântuită de aparenta ei nerealizare, Ana Lungu îi circumscrie atent conformismul, transformându-l într-o adevărată închisoare. Este închisoarea celui care a avut dintotdeauna totul, fără să-şi dorească vreodată ceva şi, mai rău, fără să îndrăznească să facă măcar un pas în afara zonei de confort.

Dar aşa este Cristiana la începutul filmului, când închisoarea îşi deschide porţile. Părinţii se mută din apartament, iar tânăra se trezeşte singură în camerele goale: autoportretul rămâne fără ramă. O aventură cu Dan (Emilian Oprea), un bărbat însurat, pare a fi principala cale prin care Cristiana îşi anulează statutul de "fată cuminte", dar scenariul scris de Ana Lungu îi va scoate şi alte provocări în cale.

În afară de actorii principali, regizoarea a preferat să lucreze cu amatori pentru o mare parte a celorlalte roluri, distribuindu-şi propriii părinţi în rolurile părinţilor Cristianei. Filmul capătă astfel un aspect meta şi beneficiază de interpretarea şi monoloagele enervant-captivante ale tatălui regizoarei, Dan Lungu, care îşi interpretează propriul rol în film, blocând blând-autoritar iniţiativele Cristianei. Este un exemplu de temperament familiar celor pe care Revoluţia din '89 i-a găsit în mijlocul copilăriei, ai căror părinţi poate le-au ales cu atenţie drumul în viaţă, fără să le lase prea mult spaţiu de manevră, pe stilul "fă cum zic, că ştiu mai bine".

Chiar dacă suferă din partea unor interpretări prea plate ale celorlalţi actori amatori din distribuţie şi din cauza unor scene o idee prea lungi şi repetitive, menite să traseze zidurile invizibile ale închisorii eroinei, Autoportretul se salvează cu determinarea scenariului de a-şi obliga protagonista să se elibereze. O face subtil şi inteligent, iar sfârşitul te îndeamnă să aştepţi curios un alt autoportret, dintr-o perioadă viitoare a vieţii Cristianei.

Filmul nu are încă o dată de lansare în România. Sunt şanse să îşi facă debutul naţional în selecţia festivalului Transilvania (mai-iunie) şi să aibă premiera în cursul toamnei.

Exploreaza subiecte similare:

Ana Lungu, Emilian Oprea, Elena Popa, Autoportretul unei fete cuminţi, O lună în Thailanda, Paul Negoescu

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
cosmin742000 pe 26 ianuarie 2015 13:14
de vazut

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells