Carlos Reygadas, lumină şi întuneric

de Gloria Sauciuc în 10 Oct 2013
Regizorul lui Post Tenebras Lux şi Silent Light împlineşte astăzi 42 de ani

Post Tenebras Lux, de Carlos Reygadas (2012), lua anul trecut Premiul de regie la Cannes, iar în luna octombrie 2012 rula la Bucureşti în cadrul evenimentului „Les Films de Cannes à Bucarest”. Parţial autobiografic, plasat în Mexic, Anglia, Spania şi Belgia, locuri în care Carlos Reygadas a trăit, a fost descris de regizorul însuşi ca fiind un film „în care a intervenit pe cât de puţin posibil, ca o pictură expresionistă în care încerci să exprimi ce simţi pictând mai degrabă decât portretizând ceva cu acurateţe...”. Încă sub impresia acelui film, dar şi a lui Silent Light/Lumină tăcută, îl aniversăm astăzi cu un material pe regizorul ce împlineşte 42 de ani.

A primit cele mai multe premii la Cannes dintre regizorii mexicani: în 2002, debutul său regizoral, Japon (Japan), a primit premiul Camera d'Or, și în 2007, Luz Silenciosa (Silent Light) a câștigat premiul juriului.

Reygadas s-a născut în Mexico City în 1971, studiind dreptul și locuind un timp la Bruxelles. Acolo, în timpul activității sale de avocat, și-a descoperit pasiunea pentru cea de-a șaptea artă. Cu ajutorul unor prieteni studenți la film, a realizat primul scurtmetraj cu scopul de a fi admis la facultatea de film din Bruxelles. Juriul facultății a fost atât de impresionat încât l-a respins cu mențiunea că locul său se cuvine cuiva mai puțin talentat deoarece, judecând după calitatea filmului pe care l-a făcut, este un regizor înnăscut care nu mai are nevoie de alte studii...

De aici încolo, Reygadas a fost liber să își inventeze propriul său cinematograf de autor, fără să parcurgă pașii obligatorii în procesul tradițional de studiu al cinematografiei. În 2002, a regizat filmul Japon cu aceeași echipă cu care și-a realizat primul scurtmetraj și cu un buget de 37.000 dolari. Trei ani mai târziu, a realizat Batalla en el Cielo (Battle in Heaven), un film despre vinovăție, în care goliciunea și sexul sunt privite ca lucruri umane, firești. „Toți suntem dezbrăcați la duș. Cel puțin de două sau de trei ori pe zi suntem dezbrăcați. Și toți avem relații intime, o data pe săptămâna sau chiar mai des. Este ceva care se întâmplă des, însă nu apare în filme. Așa că ar trebui să întrebăm pe toți ceilalți regizori de ce nu implementează scene de sex în filme, nu să fiu eu întrebat de ce le reprezint eu. De fapt, eu sunt cel normal”, declară Reygadas la acea vreme.

Preferă să lucreze cu actori neprofesioniști, declarând la un moment dat pentru revista Time Out cum că regizează în maniera unui păpușar, care leagă sfori de marionetele pe care le conduce. „Unii consideră că e ceva degradant, însă pentru mine este exact contrariul. Ceea ce le cer eu lor este adevărata energie interioară și prezența puternică. Eu cred că atunci când cineva joacă și se gândește cu adevărat la ritmul unui personaj, atunci nu mai sunt ei înșiși lăsând loc personajului”, continuă Reygadas.

Nu este interesat să realizeze filme convenționale, și nici să facă genul de filme de consum. Elementul cheie al filmelor sale este latura vizuală și încărcătură emoțională, nu povestea. Acțiunile sunt doar butoane, plasate după un anumit ritm, care declanșează emoții. Filmele sale sunt poezii în imagini. Pentru Reygadas, cinematograful obișnuit este un fel de teatru tv sau literatură ilustrată. El compară adevăratul cinematograf cu muzica: „Muzica nu reprezintă ceva figurativ, ci doar transmite un sentiment”, declara Carlos Reygadas ...

Exploreaza subiecte similare:

Post Tenebras Lux, Carlos Reygadas, Stellet licht

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 7 noiembrie 2013 23:06
Niste filme pe care as vrea cu siguranta sa le urmaresc :)

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells