Equalizer, dur şi eficient

de Ştefan Dobroiu în 25 Sep 2014
Denzel Washington este în mare formă în action-ul lui Antoine Fuqua

Denzel Washington şi Antoine Fuqua au făcut o echipă de excepţie în Training Day, film care i-a adus actorului un premiu Oscar. Iată că acum cei doi revin în atenţie cu Equalizer, un action inspirat de un popular serial al anilor '80, care reprezintă o reîntoarcere a Hollywood-ului la acţiunea de modă veche.

Denzel Washington este excelent ales în rolul lui Robert McCall, un bărbat care lucrează la un magazin de materiale de construcţie şi, din cauza insomniilor, citeşte cele mai lăudate cărţi ale literaturii mondiale într-un mic restaurant de cartier deschis non-stop. Aici leagă o prietenie cu Teri (Chloë Grace Moretz), o prostituată adolescentă care visează să devină cântăreaţă, doar că este foarte conştientă că despărţirea de gangsterii ruşi nu va fi uşoară. Când Teri este aproape omorâtă în bătaie după ce refuză un client, Robert ia problema în propriile mâini, dovedind că ascunde o istorie extraordinară.

Intens şi violent, Equalizer este categoric o alegere bună pentru spectatorii care vor să vadă la cinema un action de modă veche accesorizat de Fuqua cu un stil asemănător filmelor cu supereroi. Nu totul este verosimil în acţiunile eficientului Robert McCall, dar scenariul actualizează inspirat fiecare situaţie şi are grijă să-i ofere eroului provocări interesante şi soluţii imprevizibile. Este de ajuns pentru a ierta scene neverosimile precum cea în care McCall lichidează, în nici o jumătate de minut, şase gangsteri ruşi înarmaţi cu fel de fel de arme.

Mai mult decât eficienţa incredibilă a eroului ne-a plăcut demenţa totală a villain-ului. Actorul australian Marton Csokas, văzut până acum în trilogia Stăpânul inelelor, dar şi în Kingdom of Heaven, Supremaţia lui Bourne şi xXx, este extrem de convingător în rolul lui Teddy, un gangster complet sărit de pe fix trimis de la Moscova să cerceteze asasinarea "colegilor" săi lichidaţi atât de rapid de McCall. Teddy ştie că numai frica te face respectat şi, în scene extrem de violente, transmite mesaje sângeroase partenerilor şi concurenţilor, conştient în acelaşi timp că numai descoperirea misteriosului asasin va repune în mişcare imensa roată a afacerilor ilegale controlate de mafia rusească. Cu un ego supradimensionat şi fără urmă de scrupule, Teddy va lăsa o dâră de sânge în goana sa pentru prinderea lui McCall, dar curând îşi va da seama că adversarul îi e pe măsură, animat în acelaşi timp şi de un simţ moral ieşit din comun.

Equalizer ar fi fost mult mai bun şi convingător dacă Fuqua nu şi-ar fi transformat personajul principal într-un erou aproape invincibil, aducând pe ecran şi câteva efecte speciale arătoase, dar mai potrivite filmelor cu supereroi decât celor cu foşti agenţi retraşi din activitate. Aflat la trei luni distanţă de împlinirea a 60 de ani, Washington nu este neconvingător în scenele de acţiune, dar Equalizer îţi lasă impresia că eroul său dispune de supra-simţuri, fapt ce îndepărtează filmul de action-ul clasic.

În ceea ce priveşte stilul, Equalizer poate fi asemănat cu Man on Fire, doar că Fuqua filmează mult mai atent şi reţinut decât Tony Scott, regizorul celebru pentru montajele sale extrem de alerte şi adesea obositoare. Fuqua îşi lasă spectatorul să respire şi nu-l ameţeşte cu schimbări rapide de unghiuri şi cadre. Lupta finală, în care McCall îi înfruntă pe Teddy şi pe acoliţii săi într-un depozit, este una dintre cele mai bune văzute în ultima vreme la cinema, eroul lichidându-şi inamicii unul câte unul, într-un decor încărcat şi sumbru, cu lumini orbitoare invadând adesea cadrele inspirate ale lui Fuqua.

Un film mai degrabă pentru spectatori decât pentru spectatoare.

Exploreaza subiecte similare:

The Equalizer, Denzel Washington, Antoine Fuqua, Marton Csokas

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
cristi23 pe 25 septembrie 2014 13:43
mi-a starnit interesul.....
Sorin87 pe 25 septembrie 2014 22:07
imi place cum suna si astept sa vad ce poate oferii filmul
cosminbej pe 26 septembrie 2014 17:18
OFERI, cu un I!

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells