Filmul Canibal, pictural

de Gloria Sauciuc în 13 Iul 2014
Filmul rulează în premieră în zece oraşe ale ţării

Canibal, filmul spaniol cu actriţa româncă Olimpia Melinte în dublu rol (şi nominalizată la Premiile Goya pentru „Revelaţia anului”), rulează în premieră săptămâna aceasta, interzis spectatorilor sub 18 ani.

O scenă orchestrată de regizorul aflat relativ la debut, Manuel Martín Cuenca, şi de către directorul de imagine Pau Esteve Birba, este definitorie pentru mesajul filmului. Protagonistul, jucat de actorul Antonio de la Torre (Volver, Balada triste de trompeta), înaintează pe un hol întunecat spre o cameră inundată de lumină. Acesta este şi parcursul personajului principal, canibalul din titlu, cunoscut în Granada ca cel mai bun croitor, un om aparent paşnic, integrat social, dar cu un chip împietrit, de pe care nu poţi citi nimic. Acest demon cu chip de om „iese la lumină”, datorită dragostei Ninei (Olimpa Melinte). Filmul este adaptarea romanului Caribal, al lui Humberto Arenal.

Chipul împietrit al lui de la Torre şi faptul că scenariştii refuză să creeze un background personajului Carlos, despre care nu aflăm de ce a devenit canibal, lasă într-o aură de mister acest bărbat, până la finalul thriller-ului. Chiar regizorul Manuel Martín Cuenca nu filmează chipul taciturnului său protagonist în momentele cheie, pentru că ştie, probabil, că nu va scoate de la el nicio reacţie. Dar spectatorul va fi frustrat să nu vadă, de exemplu, mimica lui de la Torre când acesta deschide uşa, iar în prag apare - la o zi de la dispariţia Alexandrei - o tânără identică (despre care aflăm ulterior că este Nina). Regizorul preferă să îşi aşeze camera în lateralul personajului, oferindu-ne doar un profil.

Imaginea este, poate, cea mai mare împlinire a filmului. Picturală. Pau Esteve Birba mizează pe dramatismul clarobscurului în multe dintre scenele filmului, imageria semănând cu pânzele lui Caravaggio şi Rembrandt. Una dintre cele mai frumoase sub acest aspect secvenţe coincide şi cu momentul culminant al filmului: în cabană, chipul Olimpiei Melinte este luminat de  focul din şemineu, restul încăperii fiind întunecat. Cum spuneam, imaginea are frumuseţea unei picturi.

Olimpia Melinte creează două personaje, atrăgătoarea Alexandra şi sensibila/timida Nina, surori gemene. Totuşi, Melinte alimentează cu aceeaşi energie ambele personaje.

Carlos nu este, asemenea lui Hannibl din serialul AXN cu Mads Mikkelsen în rol titular, un „gurmet”. Nu e un rafinat al mâncării, de altfel îl vedem o singură dată gătind carnea de femeie. Explicaţia este întărită de tagline-ul filmului - „iubirea este nesăţioasă”. Prin urmare, Carlos nu ucide pentru gustul cărnii, ci pentru că manifestarea iubirii la el înseamnă asimilarea celuilalt, la modul ad literam, îngerarea, consumarea lui...

Montajul face ca ritmul producţiei să nu fie propriu genului thriller, filmul curgând ca o apă liniştită doar la suprafaţă, ale cărei adâncuri sunt mortale.

Iată ce spunea, la începutul anului, actriţa Olimpia Melinte, despre dublul său rol, pentru cititorii Cinemagia:

 „Alexandra și Nina sunt surori gemene, locuiesc în Spania și duc viață normală a emigranților români: muncesc, sunt maseoze într-o clinică și se învârt, în mare parte, prin cercurile emigranților români. Asta până într-o zi când una din ele hotăƒrăşte să plece, să se mute în alt oraș. Alexandra e o fire puternică, dominatoare, şi intră în conflict cu unul dintre vecini, iar în scurt timp dispare; sora ei, Nina, vine să o caute; și de aici viața ei se transformă.

Sunt două caractere diferite, două femei în căƒutarea iubirii care ajung să o cunosca în dimensiuni și forme diferite. Am trecut prin multe schimbări pentru a duce la bun sfârşit cele două roluri, am făcut cursuri de masaj, am învăţat limba spaniolă și - pe tot parcursul șederii mele în Granda, unde am filmat - am încercat să exist în lumea emigranților români și a fost o lecție frumoasă de viață care a meritat din plin!”.

Exploreaza subiecte similare:

canibal, Olimpia Melinte, Antonio de la Torre

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
zeno.marin pe 14 iulie 2014 14:11
How about a romantic dinner with Carlos where YOU are the meal...? Wait, no! Not another identical twins movie! Cred ca numarul filmelor care abuzeaza de asemanarea gemenilor monozigotici pentru a croi (ca tot e vorba de un croitor) scenarii neverosimile este socant de mare in raport cu fenomenul real, al gemenilor identici aflati in lumea fetisurilor exploatabile cinematografic.

Homer Simpson - ca sa citez pe cineva totusi cunoscut si nu pe vreun scriitor oarecare - spunea asa, parafrazez: "E nemaipomenit de usor sa faci o inventie. Iei ceva, orice, ii atasezi un ceas si gata inventia". [e.g. radio cu ceas, frigider cu ceas, lampa cu ceas, bomba cu ceas (contributie personala) etc.]. Ei bine, asa si cu filmele: lipesti doua chestii una de alta si gata! O noua idee fascinanta s-a nascut din asocierea unor kitchuri deja uzate.

Pofta buna sau vizionare placuta, nici eu nu stiu ce sa urez pana nu vad filmul...

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells