Iulia Lumânare, co-scenaristă „Ana, mon amour”: „totul e făcut la virgulă în acest film”

de Gloria Sauciuc în 7 Mar 2017
Ana, mon amour rulează în cinematografele din România, cu ratingul interzis minorilor

Nominalizată la Gopo în 2011 pentru rolul din Caravana cinematografică, actrița Iulia Lumânare debutează ca scenarist odată cu Ana, mon amour, filmul în care dragostea, psihanaliza ș iubirea se împletesc. „Ana, mon amour” s-a întors de la Berlin cu Ursul de Argint pentru Contribuție artistică deosebită și poate fi acum urmărit în cinematografele din România. Tot Iulia s-a ocupat și de castingul pentru acest film. Iată, în continuare, interviul acordat publicației Cinemagia.

Procesul de casting a fost anevoios, a durat multe luni, din ce ați declarat la conferința românească de presă. Ce i-a recomandat pe cei doi actori principali, din punctul dvs de vedere, în calitate de Director de casting al filmului?
Iulia Lumânare: Pe Diana a recomandat-o Diana, nu cariera ei. De altfel, Mircea Postelnicu e la debut; am văzut foarte mulţi actori tineri, zeci, eu fiind şi profesor în şcoală [UNATC - n.red.]. Căutam o fizionomie anume, pe care să o credem și de 20 de ani și de 30 de ani. Au fost multe aspecte de care trebuia să ţinem cont când am făcut alegerea.

Pe Mircea [Postelnicu - n.red.] l-am văzut înainte de Diana [Cavallioti - n.red.]. Și l-am sunat pe Călin [Peter Netzer - n.red.] și i-am zis „Călin, îl avem pe Cezar!”. Pe vremea aceea, personajul se numea ca în roman. Când Călin l-a văzut, a rămas și el impresionat. Nu a fost de la început la casting, Călin ocupndu-se și de producție.

Pe de altă parte, pe Diana o știam ca actriță. Și a fost surprinzătoare pentru că nu era Diana cea din rolurile pe care le-a mai făcut; şi nu  a făcut puţine. A convins la probă, pentru că nu semăna cu nimic din ce făcuse înainte. Cum a spus și la conferință, s-a folosit foarte mult pe ea însăși. A fost foarte generoasă din punctul ăsta de vedere. Ce a recomandat-o pentru rol? Ea și dorința de a nu se repeta, de a nu face demonstrații a ceea ce ştie deja.

Secvenţa cu preotul, jucat de Vlad Ivanov, a amuzat atât publicul străin cât și pe cel din România. Ați vrut să faceți un preot pe placul tuturor? Pe de altă parte, e o secvență în care preotul face o seamă de calcule. Or Nicolae Steinhardt spunea că cel mai mare contabil e diavolul, ca să parafrazez.
Iulia Lumânare: Trimiterile sunt în multe părţi, personajul a fost complicat pentru noi de ridicat, de construit, pentru că nu am vrut să fie un exponat perfect, dar nici extrema cealaltă. În ciuda felului în care e construit preotul, că nu e tocmai ce ar trebui să fie un preot ortodox,
toate lucrurile pe care le spune acolo sunt adevăruri. Preotul e, într-un final, un părinte spiritual, un psihanalist; acesta e rolul preotului în societate, de psihanalist; doar că drumul lui către videcarea sufletului e altul decât al analistului. E un melanj acolo.

În film au mai ieşit secvenţe. În carte e pregnant aspectul religios; acest aspect a fost şi în scenariu mult mai extins, dar s-a mai renunţat pe parcurs. Povestea cu religia nu a mai reuşit să se dezvolte în film, a fost lăsată în plan secundar.

Căutările protagoniștilor, cele de dinainte de a ajunge la terapie, au fost din încercarea de vindecare, din credinţa că - de fapt - vindecarea e în afara ta, că altcineva e responsabil de ce ţi se întâmplă tie: Dumnezeu, familia, partenerul, societatea, oricine altineva. Ambii protagoniști ajung să se convingă că răspunsul e în afara lor.

Ești prima dată în postura de scenaristă. Cum s-a împăcat asta cu faptul că ești în primul rând actriță (care ar fi putut să o joace pe Ana).
Iulia Lumânare: Călin [Peter Netzer - n.red.] m-a invitat să lucrăm la dialoguri, fiind actriţă, astfel încât lucrurile să fie mult mai „vorbite”.  Călin a scris cu Cezar [Paul Badescu  - n.red.], şi îmi trimitea drafturile mereu. Problemele pe care le-am ridicat, discuţiile noastre au dus la 1 an şi jumătate de lucru împreună la scenariu, dată fiind şi apropierea mea de psihanaliză. Eu am practicat autoanaliza, încă din adolescenţă, dintr-un soi de vanitate de a o face singură, ca psihanaliştii, de altfel.

Călin și-a găsit în mine un partener de discuţii, pe care nu trebuia să-l înveţe despre psihanaliză. Eu eram studentă de doi ani la Doctorat. Iar lucrarea mea de doctorat e chiar pe tema asta - „Reinterpretarea dramaturgiei lui Cehov prin Jung”, pornind de la premisa că toate cele 5-6 piese ale lui sunt un vis diurn. Ne-am trezit după luni de zile că scriem împreună la scenariu. E debutul meu în scenaristică. E un lucru pentru care îi sunt recunoscătoare lui Călin. A fost o şcoală pentru mine!

Pentru personajul Ana nu am dat probă, am exclus posibilitatea aceasta lucrând la scenariu.
Iulia Lumânare: Dar am ajuns la povestea cu ginecoloaga, să joc ginecoloaga pasionată de psihanaliza din film, personajul fiind iniţial un bărbat în vârstă. Pentru că a fost greu de găsit pe cineva care să vorbească despre lucrurile astea şi să pară că înţelege ce spune. În majoritatea filmelor pe care le-am văzut, personajele psiholog sunt întotdeauna nişte crochiuri. Camera fiului [La stanza del figlio, 2000 - n.red.], de exemplu. Sunt foarte multe filme pe care le-am văzut, în pregătire, cu actorii.

Pesonajul lui Adrian Titieni, psihologul, mi-a atras atenția printr-un gest repetat - acela de a-și privi mâinile... În limbajul nonverbal,  privitul mâinilor e un gest de sinceritate.
Iulia Lumânare: Adrian Titieni a avut întâlniri cu un psihanalist pentru a face un tip de împrumut mimetic. Actorul are foarte multe pârghii prin care îşi construiește personajul, iar mimetisul rămâne un factor important; sunt lucruri pe care nu le înţelegi raţional, vorbind de actorie în general și de aceea le împrumuţi empatic. Privitul mâinilor a fost un gest pe care Titieni l-a observat la psihanalistul cu care s-a întâlnit, un gest care l-a prins. A fost declickul pentru el. Când a venit să ne spună că a găsit acest gest, s-a discutat ce semnifică și s-a păstrat. Nimic nu e în film întâmplător, totul e făcut la virgulă în acest film.

Exploreaza subiecte similare:

Iulia Lumânare, Ana mon amour, Adrian Titieni, Vlad Ivanov, Calin Peter Netzer, Diana Cavallioti, Mircea Postelnicu

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells