Monştri.: psihoterapie şi invitaţie la introspecţie

de Ştefan Dobroiu în 12 Feb 2019
Debutul în lungmetraj al lui Marius Olteanu a avut premiera mondială la festivalul de la Berlin

Monștri., unicul lungmetraj românesc inclus anul acesta în selecţia festivalului de la Berlin, captivează cu o provocare lansată publicului, dar şi cu o abordare de tip puzzle şi o invitaţie la o şedinţă de terapie şi introspecţie. Interpretările convingătoare, problematica modernă şi atenţia pentru detalii transformă primul film al lui Marius Olteanu într-unul din cele mai vizionabile filme româneşti ale anului. Iată mai jos ce ţi-ar putea plăcea la Monştri..

Structurat în trei capitole, Monştri. ne-o arată întâi pe Dana (Judith State). Aceasta coboară din tren la Gara de Nord, o vedem plângând în toaletă şi apoi agresată verbal de un taximetrist (Alexandru Potocean). Dana insistă totuşi să se urce în taxiul acestuia, iar conversaţia va oferi curând surprize publicului, care intuieşte foarte repede că femeia se află la un punct de răscruce. Al doilea capitol ni-l arată pe Arthur (Cristian Popa), soţul Danei, în evenimente ce se petrec simultan cu periplul ei alături de taximetrist prin Bucureşti.

Este încurajator modul cum Monştri. îşi tachinează publicul în fiecare clipă, îndemnându-l să caute repere de interpretare a situaţiilor şi să se întrebe ce ar face în situaţii similare. Evident, este uşor pentru public să se erijeze în evaluator sau mai degrabă judecător al acţiunilor celor doi eroi, iar aceasta devine o miză extrem de importantă a filmului, care, pe lângă deconstrucţia unei relaţii aflate în impas, analizează şi presiunea socială şi intruziunile uneori absurde, alteori de-a dreptul agresive pe care le putem avea în vieţile celor din jur. Astfel, eticheta din titlu devine curând o umbrelă tot mai largă, atât de largă încât ne-ar putea acoperi pe toţi...

Unul dintre cele mai minuţioase filme româneşti văzute în ultima vreme, Monştri. este extrem de atent la detalii, determinând publicul să investească atenţie în ceea ce se întâmplă. Recompensa nu întârzie să apară, pentru că cele două perspective, cea a Danei şi cea a lui Arthur, se completează reciproc, oferind o imagine mai largă a crizei de cuplu, a compromisurilor pe care le facem în relaţie şi a punctului fără de întoarcere.

Una dintre alegerile gata să sară în ochi încă de la primul cadru este decizia lui Olteanu de a filma primele două episoade în format pătrat, 1:1, o închisoare vizuală pentru personaje şi un cârlig pentru public, care va investi emoţional, conştient sau nu, în posibila lor evadare, în aşteptata asumare a unor alegeri.

Monştri. îşi înconjoară protagoniştii cu zgomot şi câteva personaje secundare gata să sublinieze că Danei şi lui Arthur, care au amândoi o disperată nevoie de linişte şi introspecţie, li se refuză calmul necesar unei decizii. Claxoanele capitalei, discuţii cu vecinii de bloc ("aţi mutat bucătăria în baie?" va fi probabil una din replicile anului în cinema-ul nostru), un botez la biserică, o petrecere, iată câteva situaţii care adaugă tensiune, amânând un sfârşit inevitabil. În acest context, momentele de tandreţe capătă o greutate extraordinară, subliniind în acelaşi timp că povestea de dragoste a Danei cu Arthur se apropie de sfârşit.

Indiferent de cauzele personale ale unor despărţiri din trecut, va fi greu pentru public să nu se identifice cu provocarea din viaţa Danei şi a lui Arthur. Poate că incidentele şi alegerile diferă diferă, dar cei mai mulţi dintre noi ne-am aflat în pragul acelei prăpăstii, în pragul uşii prin care dacă treci nu mai este drum de întoarcere. Monştri. înfăţişează cu multă sensibilitate acest moment, oferind publicului o şansă la introspecţie şi reevaluare a propriului trecut relaţional.

Monştri. se va lansa în România în cursul toamnei, cel mai probabil după o premieră naţională în selecţia următoarei ediţii a festivalului Transilvania.

Exploreaza subiecte similare:

Monștri., Marius Olteanu, Judith State, Cristian Popa, Alexandru Potocean

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
lili22 pe 13 februarie 2019 12:27
Avem o capodopera.Numai de-am intelege ce zice Judith State ca ea nu are dictie.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells