Pororoca: încotro te poartă valul deznădejdii

de Ştefan Dobroiu în 5 Oct 2017
Filmul lui Constantin Popescu explorează o direcţie nouă în cinema-ul românesc

De joi, filmul Pororoca, despre care nu ne îndoim că va fi unul dintre cele mai puternice filme româneşti ale anului, se lansează pe ecrane. Reluăm cu această ocazie cronica publicată imediat după premiera mondială.

A fost recent premiat la festivalul de la San Sebastian şi oferă unele dintre cele mai bune şi naturale interpretări din cinema-ul românesc. Dar Pororoca, cel de-al treilea film al lui Constantin Popescu, nu trebuie lăudat doar pentru actori, ci şi pentru scenariu, ritm, o complicată coregrafie şi modul cum îşi împinge protagonistul spre un deznodământ neaşteptat. Iată mai jos ce ţi-ar putea plăcea la acest film aşteptat pe ecrane la începutul anului viitor.

În centrul atenţiei sunt Tudor (Bogdan Dumitrache) şi Cristina Ionescu (Iulia Lumânare), doi soţi care duc, alături de copiii lor Ilie şi Maria, o viaţă cât se poate de confortabilă în Bucureşti. Câteva scene de o ataşantă naturaleţe sugerează că pe cerul familiei nu alunecă niciun nor: părinţii se iubesc şi se tachinează reciproc, iar copiii se bucură de o vară însorită mergând des în parc. Doar că aici se întâmplă nenorocirea: într-o clipă de neatenţie a lui Tudor, Maria dispare fără urmă.

Printre "dramele de apartament" de care cinema-ul românesc nu duce şi nu va duce probabil niciodată lipsă, Pororoca oferă o voce distinctă şi explorează o direcţie nouă. Pororoca este, până la urmă, un thriller: avem parte de o investigaţie, soarta Mariei implică încontinuu spectatorul, iar alte elemente din scenariu ridică multiple semne de întrebare privind perfecţiunea relaţiei soţilor Ionescu. Dar filmul nu alunecă niciodată în divertisment facil, iar aspectele specifice thriller-ului sunt sincronizate cu o sensibilă explorare a psihologiei deznădejdii.

Ce reuşeşte foarte bine Pororoca este să te facă să placi atât de mult această familie ataşantă (nu ne-ar mira ca unii spectatori mai tineri să-şi spună, în primele câteva zeci de minute ale filmului, că dacă vor avea vreodată o familie şi-ar dori să fie exact ca cea din Pororoca), încât atunci când viaţa fericită a acesteia se năruie disconfortul provocat în rândul publicului este evident. Iar aici se formează un spaţiu foarte generos în care regizorul explorează cât de greu este să înţelegi, din exterior, drama familiei. Câteva personaje secundare şi vorbele egale, ineficient de liniştitoare, ale poliţistului însărcinat cu investigaţia sunt în atât de mare contrast cu disperarea lui Tudor şi a Cristinei, încât nu ai cum să nu fii atras în drama lor şi atins de dezastru în acelaşi timp cu ei.

Filmul nu impresionează doar cu sensibilitatea şi eficienţa unui evoluţii psihologice, ci şi cu unele aspecte tehnice greu de ignorat. Pororoca se poate lăuda, de exemplu, cu una dintre cele mai dificile scene din istoria cinema-ului românesc, un plan secvenţă de 18 minute care a necesitat o coregrafie elaborată a zecilor de actori din cadru şi care traversează o impresionantă gamă de emoţii. Este momentul când intuieşti dificultatea rolului lui Bogdan Dumitrache şi, mai târziu, când personajul acestuia alunecă tot mult în disperarea de a rezolva singur cazul dispariţiei Mariei, nu poţi decât să rămâi uimit. Premiul pentru Cel mai bun actor de la San Sebastian nu a fost deloc o surpriză, actorul având şanse mari să-şi adjudece acest premiu în absolut orice festival unde este programat Pororoca.

Exploreaza subiecte similare:

Pororoca, Constantin Popescu, Bogdan Dumitrache, Iulia Lumânare

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
lili22 pe 21 ianuarie 2018 08:27
Sa vedem.Vad ca unii l-au notat cu 10.Nu am inteles semnificatia titlului.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells