Efectul Amsterdam şi Babylon asupra Hollywood-ului

de Ştefan Dobroiu în 21 Mar 2023
Eşecurile celor două producţii de anvergură dezavantajează cinema-ul destinat publicului matur

Te-ai întrebat vreodată de ce Hollywood-ul se încăpăţânează să umple ecranele cinematografelor cu filme cu supereroi şi filme de aventuri? Pentru că ele sunt pe placul publicului escapist de ambele sexe şi de toate vârstele şi deci reprezintă o cale mai sigură către profit. Dar, dacă marile studiouri sunt preocupate doar de astfel de filme, ce se întâmplă cu filmele cu subiecte mai serioase, destinate publicului matur? Din nefericire pentru aceste filme, eşecurile financiare ale unor producţii de anvergură precum Amsterdam şi Babylon vor face ca cinema-ul matur să-şi găsească tot mai greu surse de finanţare.

Citeşte aici şi despre mesajul dur al scenaristului multipremiat Charlie Kaufman la adresa marilor studiouri.

Cel mai mare cadou pe care îl poate primi un producător de la Hollywood este aşa-zisul "four quadrant movie". Din punctul de vedere al planurilor de marketing, publicul potenţial al unui film este reprezentat de un cerc traversat de două axe perpendiculare, "femei-bărbaţi" şi "sub 25 de ani-peste 25 de ani", care îl împart în patru sferturi de cerc. Un "four quadrant movie" este acel film care poate atrage publicul de ambele sexe şi de toate vârstele. Aceste producţii sunt de obicei cele care domină an de an topurile încasărilor. De exemplu, în SUA, absolut toate cele zece filme cu cele mai mari încasări ale anului fac parte din francize populare, fără a avea o poveste originală.

Din fericire, la Hollywood sunt şi oameni care insistă să propună publicului şi astfel de poveşti originale. De cele mai multe ori, aceste filme au buget mic, o condiţie ca ele să poată deveni profitabile chiar şi dacă nu sunt atractive pentru un public larg. Dar sunt şi cineaşti la Hollywood care îndrăznesc să creeze filme originale de anvergură, cu multe staruri pe afiş şi bugete pe măsură. Două astfel de exemple sunt Amsterdam, în regia lui David O. Russell şi cu Christian Bale, Margot Robbie şi John David Washington pe afiş, şi Babylon, în regia lui Damien Chazelle şi cu Brad Pitt şi Margot Robbie pe afiş.

Din nefericire, aceste două filme ambiţioase au polarizat publicul şi critica, nereuşind să vândă suficiente bilete pentru a-şi acoperi bugetul de producţie şi cheltuielile de marketing. De menţionat aici şi că pierderile suferite de Amsterdam se ridică la aproape 100 milioane de dolari, ceea ce transformă acest film de epocă într-unul din cele mai mari eşecuri financiare din istoria Hollywood-ului. Mai mult, Amsterdam a fost complet ignorat la Oscar 2023, neprimind nici măcar o nominalizare, iar Babylon nu a câştigat nicio statuetă, deşi a fost nominalizat la trei categorii. Precizăm aici că, în timpul producţiei, aceste două filme erau etichetate drept producţii "Oscar-bait" ("momeală pentru Oscaruri"), adică filme susceptibile să devină unele dintre cele mai nominalizate şi premiate la Oscar în anul următor lansării.

Receptarea dezamăgitoare a acestor filme, distribuite de 20th Century Fox şi Paramount Pictures, ar putea descuraja capii marilor studiouri să mai dea undă verde, pe viitor, unor producţii originale similare. Din nefericire, la Hollwood mai este acum un singur regizor în stare să creeze filme originale cu buget mare, anume Christopher Nolan. Reamintim că cel mai recent film al său, Tenet, a stârnit curiozitatea cinefililor din întreaga lume pentru că subiectul său a fost ţinut secret chiar şi după începerea campaniei de promovare.

Indiferent ce părere avem despre Amsterdam şi Babylon, trebuie spus că pentru fiecare film de acest gen care dispare în locul său răsare un sequel, un prequel sau un spin off, mărind valul de poveşti familiare cu care ne indundă Hollywood-ul în ultimele decenii.

Exploreaza subiecte similare:

David O. Russell, Christian Bale, Margot Robbie, John David Washington, Brad Pitt, Damien Chazelle, Christopher Nolan, Tenet, Amsterdam, Babylon

Alte știri din cinema

Regizorul iranian Mohammad Rasoulof, condamnat la biciuire și 8 ani de închisoare înainte de premiera noului său film la Cannes

Cel mai nou film al cineastului Rasoulof, The Seed of the Sacred Fig, va avea premiera în competiție la Cannes în mai.

28 Years Later, o nouă continuare a francizei cu zombie

Franciza 28 Days Later continuă cu al treilea film, 28 Years Later. Producția va avea premiera vara viitoare, pe 25 iunie 2025. Fanii seriei au așteptat 18 ani pentru o nouă poveste inspirată de hit-ul care l-a făcut cunoscut pe actorul Cillian Murphy.

Kristen Stewart și Oscar Isaac, cuplu căsătorit în thrillerul cu vampiri Flesh of the Gods

XYZ Films se ocupă de vânzările internaționale pentru acest film la viitorul Marché du Film de la Cannes

7 filme cu și despre tenis

Cu documentarul Nasty și lungmetrajul Challengers acum în cinematografe, haideți să trecem în revistă alte filme de care se pot bucura iubitorii sportului alb

Părerea ta

Spune-ţi părerea
danny987 pe 22 martie 2023 08:56
Nolan e numarul 1. Tot ce regizeaza, imi place.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells