Ghinionistul – să râdem românește

de Cristina Grigore în 9 Dec 2017
Cu actori consacrați, dar şi nume celebre din showbiz, filmul intrat în cinematografe pe 8 decembrie își atinge scopul, acela de a amuza copios publicul, de a-l binedispune

Lansat în cinematografele noastre în prima săptămână de iarnă, filmul lui Iura Luncaşu vine să încălzească publicul prin hohotele de râs pe care le stârnește. Este o încercare reușită de a reda încrederea în această zonă independentă a cinematografului românesc şi de a revitaliza umorul românesc de calitate.

Am văzut pentru a doua oară filmul la avanpremiera din București (după cea din Reşiţa, unde s-a şi filmat) şi m-am surprins zâmbind în avans, în așteptarea scenelor declanșatoare de râsete. Semn că acestea nu-și pierd savoarea nici la o a doua vizionare. Umorul sec şi situațiile pline de amuzament prin absurdul lor alternează cu momente de respiro în desfășurarea acțiunii, în care personajele centrale au timp să se desfășoare şi să ne intre pe sub piele prin naturalețe.

Chiar dacă protagonistul ales (utopicul iubitor de chitară într-un loc în care șansele de a se putea afirma sunt aproape nule) pare ușor neverosimil – ai această senzație încă din trailer – povestea funcționează şi reuşeşte să creeze momente cu adevărat hilare. Acestea sunt în mod realist adaptate cadrului în care se desfășoară acțiunea (Reşiţa, Anina și Gărâna, „satul jazz-ului”). Ele fac trimitere la probleme actuale ale societății românești - prezența oportuniștilor, lipsa dotărilor din spitalele de provincie şi a atenției acordate celor năpăstuiți), dar şi atitudinea detașată a românului din provincie, obișnuit să facă haz de necaz („Ce salvare? Pai ce mai e de salvat aici?”, spune nea Petrică, angajatul spitalului de la Anina).

Actorii din rolurile centrale au funcționat bine împreună. Atât personajul Sânzianei Tarţa (Sonia), cât şi cel al lui Vlad Logigan (Robert) refuză să se declare învinși, chiar dacă nu o duc excelent şi au conflicte cu părinții. Scena care îi pune cel mai bine în valoare este o escapadă romantică în barul satului, unde Robert îşi arată şi talentul de muzician. Lipsa de superficialitate a Soniei, candoarea sa, farmecă publicul. Pe Logigan l-a prins foarte bine rolul din #Selfie și pare să păstreze și aici o anumită atitudine jucăușă, în ciuda momentelor în care situația cere o figură mai serioasă, mai tristă.

Actorii secundari s-au achitat perfect de partituri. Gheorghe Visu se află aici într-o ipostază inedită, căci rolul tatălui care-și îneacă amarul în băutură îl forțează să-și îndulcească vocea sonoră și perfectă de scenă pentru a se adapta replicilor aburite de alcool. De transformări savuroase au parte și Virgil Ianțu, Ruby, Dorian Popa și Levent Sali.

Este foarte reușită şi coloana sonoră a filmului, cu acordurile sale calde și pasionale de chitară (ce putea completa mai bine background-ul sonor într-un film cu umor, dragoste și un iubitor de chitară clasică?). Ghinionistul bifează și la capitolul imagine (semnată de Andrei Baltareţu), prin superbe cadre panoramice.

De menționat și că filmul este lipsit de unele clișee – mesele cu ciorbă, înjurăturile, încercarea de a copia limbajul și aspectul comediilor de la Hollywood. În ciuda personajului utopic – necesar în structura unei asemenea povești – scenariul la care au lucrat (alături de Luncaşu) Radu Gabriel (experiența de la grupul Vouă sau „Pariu cu viața” își spune cuvântul) și Salex Iatma (a mai colaborat cu regizorul și la scenariul lui Tudo) surprinde bine unele aspecte ale societăţii româneşti și are toate atuurile pentru a cuceri. Iar mesajul este unul optimist, perfect pentru finalul de an. 

Exploreaza subiecte similare:

Ghinionistul, Vlad Logigan, Sânziana Tarța, Gheorghe Visu, Iura Luncasu, Radu Gabriel, Salex Iatma

Alte știri din cinema

How to Have Sex – Ghidul unei generații despre cum să NU faci sex

Debutul în lungmetraj al lui Molly Manning Walker este mult mai profund decât dezvăluie titlul. Producția britanică a primit premiul Un Certain Regard la Festivalul de Film de la Cannes 2023 și urmează să fie proiectată în cinematografele din țară.

Regizorul iranian Mohammad Rasoulof, condamnat la biciuire și 8 ani de închisoare înainte de premiera noului său film la Cannes

Cel mai nou film al cineastului Rasoulof, The Seed of the Sacred Fig, va avea premiera în competiție la Cannes în mai.

28 Years Later, o nouă continuare a francizei cu zombie

Franciza 28 Days Later continuă cu al treilea film, 28 Years Later. Producția va avea premiera vara viitoare, pe 25 iunie 2025. Fanii seriei au așteptat 18 ani pentru o nouă poveste inspirată de hit-ul care l-a făcut cunoscut pe actorul Cillian Murphy.

Kristen Stewart și Oscar Isaac, cuplu căsătorit în thrillerul cu vampiri Flesh of the Gods

XYZ Films se ocupă de vânzările internaționale pentru acest film la viitorul Marché du Film de la Cannes

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells