Regizorul american David Cronenberg, autorul unor clasice horror precum Dead Ringers/Inseparabilii (1988), The Fly/Musca (1986), Naked Lunch/Halucinatia (1991), a declarat în weekend, la Festivalul de Film de la Veneția, că „ecranele televizoarelor devin din ce în ce mai mari, așadar diferența dintre cinematograf și vizionarea acasă a filmelor a devenit nesemnificativă. Mersul la cinema va înceta să mai existe”.
Pe de altă parte, celebrul cineast e de părere că cinemaul însuși va supraviețui unor giganți care fac streaming, precum Netflix și Amazon, și că această etapă e doar un pas în evoluția lui. Cronenberg a declarat la Veneția că lucrează el însuși la o serie TV, despre care încă nu poate da detalii.
Regizorul cu origini canadiene a mai făcut o observație, citată de AFP, și anume că limbajul vizual folosit acum de regizori se îndepărtează stilistic de cel specific marelui ecran. „Regula era ca doar în televiziune să se folosească close-up-urile, nu și în filmele de cinema. Dar astăzi nu mai este cazul”.
În luna iulie, Cronenberg a spus studenților de la Universitatea din Toronto că streaming-ul „sfărâmă marele ecran în multe ecrane mici. Asta provoacă un mare stres tradiționaliștilor care au nostalgia filmului de cinema”.
Festivalul de Film de la Cannes a intrat într-un conflict puternic mediatizat cu Netflix în ultimii doi ani, pe fondul refuzului platformei video de a susține cinematograful clasic prin difuzarea filmelor sale în sălile franceze de cinema, notează ctvnews.ca. Aceasta este una dintre regulile stricte ale celebrului festival european - producțiile lansate în cadrul evenimentului să fie proiectate ulterior și în cinematografele locale. Această regulă, iniţiată în 2017, este o măsură prin care industria filmului vrea să limiteze influenţa tot mai mare a Netflix - companie care şi-a anunţat planurile de a finanţa cu 8 miliarde de dolari filme noi în cursul acestui an, comentează analiștii din industria de film. Netflix şi-a trimis anul trecut, la Cannes, primele două producţii, filmele Okja şi The Meyerowitz Stories, declanşând o reacţie acerbă din partea patronilor de cinematografe.
Mai mult, însuși directorul Festivalului de la Cannes, Thierry Fremaux, a declarat că orice film care doreşte să participe în competiţia de la Cannes va trebui să accepte a fi distribuit în sălile din Franţa. Inclusiv pentru Netflix, experienţa de la Cannes din 2017 nu a fost lipsită de incidente. Unii critici de film au huiduit sigla Netflix la proiecţii, filmul Okja a avut probleme tehnice, iar preşedintele juriului Pedrom Almodovar a opinat că Palme d'Or nu se cuvine unui film care nu are premiera în cinematografe...
Pe de altă parte, Amazon - rivalul Netflix - oferă filmele pe care le finanțează spre proiectare limitată la cinema, înainte de a le încărca pe propria platformă.
Părerea ta
Spune-ţi părerea