Cronică

  • Cronică Marţi, după Crăciun

    16.09.2010 Articol Cronică Marţi, după Crăciun ATENŢIE! Conţine spoilere!!! Cele patru titluri din filmografia de până acum a lui Radu Muntean jalonează o traiectorie extrem de interesantă - şi cred că abia de-aici încolo începe să se întrezărească o posibilă evoluţie viitoare a acestui mereu surprinzător artist al aparatului de filmat. Ţin minte că am văzut Furia la invitaţia unui prieten care îl închiriase de la un centru de DVD-uri. Marea surpriză nu a constat în calitatea profesională a filmului (chiar dacă şi aceea mi-a întrecut aşteptările), ci în surprinzătoarea sa orientare spre zona cinematografului "de conţinut" - aventura de rău augur a celor doi tineri prinşi în mrejele mafiei ţigăneşti, de-a lungul acelei nopţi fatidice, emana un autentic fior tragic, pe care finalul îl rotunjea cu o forţă incredibilă ("rotunjime" care, d... citeşte
  • Resident Evil: Afterlife - Miză zero pe o distanţă de Mille şi Mille...

    14.09.2010 Articol Resident Evil: Afterlife - Miză zero pe o distanţă de Mille şi Mille... După rizibilul episod al treilea, din 2007, Paul W.S. Anderson şi-a dat seama că aşa nu mai ţine, şi s-a întors la cârmă - unde-i meşter regizorul! Aşa se face că actualul episod, deşi e doar un blockbuster de duzină, cel puţin arată bine. Există nu puţine imagini pe cât de spectaculoase, pe atât de stilat lucrate (începând cu prologul: contaminarea oraşului Tokyo, urmată de revenirea după patru ani), câştigând inclusiv prin experimentarea onestă cu tehnologia digitală şi 3D. Dacă în filmul precedent ne plimbaseră printr-un Las Vegas devenit maidan al zombilor antropofagi, acum realizatorilor le-a venit măreaţa idee de a converti ca atare şi oraşul Los Angeles - inclusiv obligatoriile litere "HOLLYWOOD" de pe deal făcute mai mult sau mai puţin scrum - dar, din fericire, ruinele zgârie-nor... citeşte
  • Cronică: Step Up 3D

    01.09.2010 Articol Cronică: Step Up 3D Poate că numerele de dans nu vor schimba/elibera o întreagă generaţie, dar cu siguranţă te vor face să caşti ochii mari sub ochelari la Step Up 3D. Cea de-a treia parte a francizei profită cât poate de noua tehnologie, pe care o utilizează inspirat în spectaculoase coregrafii de street dance, fără a uita şi surse de inspiraţie mai clasice, precum exoticul, energicul tango, dar şi elaboratele dansuri ale filmelor cu Fred Astaire.Istoria se repetă în noul film, în sensul că avem de-a face cu o nouă competiţie (de această dată internaţională!) şi că o trupă de nemaipomeniţi dansatori americani TREBUIE să o câştige. De la un film în care coregrafiile sunt mai importante decât artificiile scenariştilor nu trebuie să te aştepţi la cine ştie ce poveste, iar Step Up 3D chiar că nu te ia prin surpr... citeşte
  • Cronică Grown Ups

    27.08.2010 Articol Cronică Grown Ups "Scenariul scris de Adam [Sandler] şi Fred Wolf este cu adevărat excelent," afirmă Rob Schneider. "Este foarte haios şi are personaje interesante." Rob ar putea să aibă dreptate, dacă punctul de pornire al acestei pelicule ar fi un "scenariu" - sau, poate, el s-a exprimat strict în sens tehnic. Numai astfel putem accepta aici nobilul cuvânt care defineşte produsul artistic (sau măcar profesional) al dramaturgiei de film - căci la drept vorbind avem de-a face doar cu o însăilătură haotică de peripeţii disociate, fără cap şi fără coadă, asezonate pe alocuri cu poante. Nici nu e de mirare, fiindcă aşa cum povesteşte Dennis Dugan (semnatarul regiei), "Lui Adam i-a venit ideea să ne aducem cu toţii familiile şi să petrecem o vară frumoasă într-o casă de pe malul lacului. (...) Era ca şi cum am... citeşte
  • Cronică Despicable Me

    27.08.2010 Articol Cronică Despicable Me Rareori se întâmplă ca reactivarea grăbită a unui succes recent, după formula "aceeaşi Mărie, cu altă pălărie", să reuşească atât de bine ca în cazul de faţă. Fascinaţi pe bună dreptate de fermecătorul "Up" de anul trecut al casei Disney, ce-au făcut băieţii de la Illumination Entertainmnt? "Hai şi noi!" şi-au zis... şi făcut! Scenariul scris de Ken Daurio şi Cinco Paul, după un subiect al animatorului Sergio Pablos, se calchiază aproape perfect pe scriptul lui Bob Peterson şi al lui Pete Docter, după un subiect pritocit de ei împreună cu Thomas McCarthy. Universul uman e acelaşi, setupul este similar, protagonistul parcurge un arc aproape identic. Mai departe, nici regia semnată de Pierre Coffin şi Chris Renaud nu diferă prin nimic eseţial de cea a lui Docter şi Peterson. Despre concepţia... citeşte
  • The Karate Kid - Rocky cu copii

    19.08.2010 Articol The Karate Kid - Rocky cu copii Primele trei sferturi de oră (din cele o sută patruzeci de minute ale filmului) sunt groaznice - liniare, trenante, plicticoase, sută la sută previzibile. Încercaţi totuşi să le suportaţi, fiindcă după aia urmează aproape un film întreg cu destule calităţi ca să merite - indiferent dacă-l raportăm sau nu la originalul din 1984. Şi pentru că orice film trebuie în primul rând să se susţină (sau să eşueze) pe cont propriu, prefer să-l analizez ca atare - mai ales că nu e decât un remake egal cu sine însuşi, fără a avea la bază cine ştie de capodoperă care să impună. Povestirea iniţială a lui Robert Mark Kamen e reşapată de debutantul Christopher Murphey (a mai scris doar story-ul de pornire al filmului "The Unsaid", din 2001 - şi atât!) la proporţiile unui scenariu ale cărui calităţi şi defe... citeşte
  • Cronică: Eroi de sacrificiu

    11.08.2010 Articol Cronică: Eroi de sacrificiu Sylvester Stallone a găsit pe undeva un buton de teleportare spre mai toate plăcerile vinovate ale copilăriei. Nu e mare lucru de ţinut minte o dată ce The Expendables/Eroi de sacrificiu îşi consumă bugetul de explozii (atenţie, NU de efecte speciale!), dar fără doar şi poate muşchii lui Stallone, Statham şi Li se încordează cu mai multă onestitate decât alaiul de action-uri cu ştaif de la Hollywood.Sunt momente în The Expendables care te reîmpachetează (cu un bobârnac) în puştiul de odinioară, pentru al cărui firav discernământ de la frumoasa vârstă de zece ani Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone şi Bruce Willis erau garanţi ai unei distracţii totale. Faptul că cei trei se reunesc într-una din scenele noului action, fie şi măcar pentru un singur minut, este un mare plus pentru aceas... citeşte
  • Cronică: Salt

    05.08.2010 Articol Cronică: Salt Gândeşte-te la seriile Bond şi Bourne şi apoi la Angelina Jolie. Salt este tot ce-au făcut Matt Damon şi Daniel Craig în ultimii ani, doar că la modul extrem de feminin al Angelinei. De fapt, dacă n-ar fi Jolie, nu s-ar mai povesti. Cam aşa poţi descrie în câteva cuvinte action-ul cu spioni Salt, a cărui unică raţiune de a fi pare uneori aceea de a dovedi că "Angelina poate". Un film de vară, cu multă acţiune şi o eroină mai mult decât atractivă, cele 100 de minute ale lui Salt şi ceva popcorn te pot face să uiţi de o săptămână grea (şi călduroasă) la muncă.Angelina Jolie este Evelyn Salt, o agentă CIA care trebuie să interogheze, cu întreaga ei echipă ascultând din spatele oglinzii, un dezertor rus. Doar că acesta o identifică pe agentă drept o "cârtiţă" plantată de KGB, cârtiţă ce ar tre... citeşte
  • Cronică: Inception

    28.07.2010 Articol Cronică: Inception Să nu te mire dacă la anul Inception câştigă mai toate Oscarurile tehnice şi primeşte şi nominalizări pentru Cel mai bun film sau Cea mai bună regie. Timp de două ore şi jumătate Christopher Nolan pune în scenă un vis spectaculos, formidabil din punct de vedere tehnic. Dacă te întrebai cât de meritate sunt sutele de cronici elogioase primite de film în întreaga lume, ei bine, sunt foarte meritate. Dar, din păcate, Inception este impresionant doar din punct de vedere cerebral: complicata lume imaginată de Christopher Nolan îţi ia ochii şi mintea, dar nu-ţi câştigă nici măcar o secundă inima.Complex eşafodaj de relaţii şi detalii, Inception (adică "inserţia" şi nu "începutul", aşa cum a preferat distribuitorul român să traducă titlul) profită de cunoştinţele unei armate de scenografi şi spec... citeşte
  • Cronică The Sorcerer's Apprentice

    26.07.2010 Articol Cronică The Sorcerer's Apprentice Sfârşitul lunii iulie ne aduce de la producătorul filmelor Prinţul Persiei: Nisipurile timpului şi a seriilor Piraţii din Caraibe, plus Comoara Naţională - fantasy-ul plin de aventură The Sorcerer's Apprentice, cu Nicolas Cage, Alfred Molina, Monica Bellucci şi alternativa mai fresh a lui Scarlett Johansson, Teresa Palmer. Premisa este una foarte ofertantă - Merlin ((James A. Stephens) îi cere cu limbă de moarte ucenicului său, Balthazar Blake (Nicolas Cage), să-l caute pe încă nenăscutul prim Merlinian, singurul capabil să o anihileze pe vrăjitoarea Morgana (Alice Krige), ce doreşte să dezlănţuie o armata de morţi vii pentru a distruge lumea. Înfrângerea lui Merlin de către Morgana, dar şi închiderea ei într-o Matrioska de către Balthazar Blake şi vrăjitoarea Veronica (Monica Bellucci... citeşte
  • Predators - Ce rămâne după recviem?

    07.07.2010 Articol Predators - Ce rămâne după recviem? Problema cu francizele SF e că-i greu să găseşti încontinuu idei inedite dar şi solide, care să le "ţină". Cel mai simptomatic a fost radiografiată involuţia asta la "Planet of the Apes", serial marcat de jaloanele: 1) capodoperă a genului, 2) film mediocru, 3) film slab, dar privibil, 4) catastrofă; 5) sub nivelul de catastrofă. Însă chiar şi unele seriale care au rezistat mai onorabil au manifestat aeeaşi boală: seminalul "Alien" s-a susţinut nu la nivel de serial SF, ci de acţiune - preluat excelent de Cameron, ce-i drept, şi bine de Fincher, până la rateul lui Jeunet care, culmea, vroia să inventeze iar nişte idei SF, şi dădea cu stângu-n dreptu' ceva de nu se poate! Un caz aparte a fost "Terminator", unde continuarea a întrecut originalul, dintr-un motiv cât se poate de simplu: inver... citeşte
  • CRONICĂ: Eclipsa

    30.06.2010 Articol CRONICĂ: Eclipsa Norocoşii care au văzut Saga Amurg: Eclipsa înaintea muritorilor de rând au tot zis că cel de-al treilea film al francizei este şi cel mai bun de până acum, şi iată că Cinemagia îţi confirmă: povestea de dragoste dintre Bella, Edward şi, atenţie, Jacob, plus umor consistent şi mai multe scene de acţiune dau un rezultat cu totul şi cu totul vizionabil.Filmul are suficient potenţial ca să facă o adolescentă (eventual înnebunită deja de Pattinson & co.) să ţipe de plăcere, dar poate "agăţa" şi spectatorul matur şi cu copii acasă cu povestea lui de dragoste, care, dacă faci abstracţie de animalul de Jacob, de machiajul rebarbativ şi de lentilele de contact chihlimbarii, este până la urmă un triunghi amoros cât se poate de clasic şi, cel mai îmbucurător, echilibrat. Cea mai mare miză (şi în ac... citeşte
  • Les herbes folles/Ierburi sălbatice: cronică

    24.06.2010 Articol Les herbes folles/Ierburi sălbatice: cronică Dacă ar fi ca acest film să aibă o singură culoare, aceea este roşu, iar dacă ar fi să-l descriem în termeni muzicali - ar fi Simfonia fantastică. Les herbes folles, în regia lui Alain Resnais, obţinea în 2009 Premiul Special  (pentru întreaga carieră) şi Premiul juriului la Festivalul de Film de la Cannes. De vineri, 25 iunie, are premiera în cinematografele româneşti. Cunoscut mai ales pentru Hiroshima mon amour, Alain Resnais îi distribuie pe Sabine Azéma şi André Dussollier în rolurile principale, în acest film care ascunde vârsta regizorului (88 de ani), debordând de vitalitate, dorinţe, gesturi iraţionale, adolescentine, pulsiuni. Titlul însuşi, tradus la noi ca "Ierburi sălbatice", corespunde personajelor, complet iraţionale, care îşi urmează instinctele, fiind ca nişte ierburi ce p... citeşte
  • The Ghost Writer - Negrişorul în apă; dar unde e cuţitul de-altădată...?

    21.06.2010 Articol The Ghost Writer - Negrişorul în apă; dar unde e cuţitul de-altădată...? Cum bine ştim, Roman Polanski e unul dintre acei cineaşti care s-a impus printr-o capodoperă de debut niciodată egalată. În continuare a oscilat în jurul unei axe valorice onorabile, din care aş desprinde, ca favorit al meu personal, Chinatown - un fel de combinaţie de thriller şi noir extrem de aparte, care sparge net canoanele de gen, propulsându-se spre o meditaţie asupra gradientelor răului; se mai distinge şi printr-unul dintre cele mai bine construite scenarii ale tuturor timpurilor (pe care multe şcoli de cinema din lume îl folosesc ca material didactic). Într-acolo m-a dus cu gândul şi "Ghost Writer"-ul - dar numai până la un punct... Minunea nu s-a repetat. Oricum, o analiză comparativă detaliată, extrem de relevantă pentru profesionişti şi studenţi, nu şi-ar avea locul aici, aşa ... citeşte
  • Toy Story 3: codaşul care dă clasă

    17.06.2010 Articol Toy Story 3: codaşul care dă clasă Nu mai e o noutate pentru nimeni că producţiile Pixar/Disney sunt fără doar şi poate cele mai apreciate proiecte de animaţie la nivel mondial în acest moment. Cu naraţiuni slefuite până la perfecţiune de scenarişti talentaţi şi elemente impecabile de grafică pentru care se mobilizează armate întregi de profesionişti de-a lungul unor perioade record de timp, cu elementul uman nelipsit între momentele de acţiune sau cele comice, Pixar este lider mondial în categoria sa la box-office şi un răsfăţat al premiilor de specialiatate. Ceea ce surprinde însă este capacitatea companiei de a modela acest univers într-un mod atât de divers încât să rezulte, după o pauză de 11 ani, o concluzie matură la aventura jucăriilor şi, de ce nu, chiar un film uşor superior calitativ celor două precedente.Filmul ... citeşte
  • Felicia înainte de toate - Despre efectele timpului asupra relaţiilor între oameni

    09.06.2010 Articol Felicia înainte de toate - Despre efectele timpului asupra relaţiilor între oameni Nu oricine poate asimila lentoarea narativă, dialogurile anodin-ultrarealiste, plan-secvenţele statice, săriturile de montaj deliberate, şi diverse alte trăsături caracteristice minimalismului - dar nici substanţa nu le poate fi negată. Poate fi, cel mult, înţeleasă prost - căci, cum bine ştim, urlă târgul de etichete gen "filme cu avorturi", "filme despre bătrâni purtaţi prin spitale", "cu sex oral la mare de 1 Mai", "despre fete care beau suc" sau "poliţişti care se uită la o casă". Sunt gata să pun pariu că foarte curând liota se va îmbogăţi cu o nouă perlă: "despre femei care pierd avionul" - de parcă ăsta ar fi subiectul filmului Felicia, înainte de toate. Grea treabă, asta cu aparenţele şi esenţele...!Ca să fim totuşi drepţi, se impune să recunoaştem că filmul cuplului Rădulescu & d... citeşte
  • Cronică: O soluţie raţională

    03.06.2010 Articol Cronică: O soluţie raţională Încă un posibil câştigător sâmbătă seara, O soluţie raţională vine din Suedia şi aruncă pe ecran două cupluri la 40-50 de ani, în a căror viaţă micul Amor se amestecă într-un mod cât se poate de perfid. Sensibilă şi inspirată analiză a iubirii care loveşte la o anumită vârstă şi ameninţă să distrugă tot confortul deceniilor de convieţuire anterioară, tragicomedia lui Jörgen Bergmark fuge după raţiune exact acolo unde aceasta nu prea are ce căuta.Îl avem pe în prim-plan pe Erland (Rolf Lassgård, pe care s-ar putea să-l ştii din After the Wedding, filmul danez nominalizat la Oscar în 2007), un muncitor la fabrica de hârtie dintr-un mic oraş suedez, unde îndeplineşte funcţia, alături de soţia lui May, de consilier matrimonial la biserică. De sfaturile sfătoase şi tonul uşor superior (că, deh,... citeşte
  • Cu fanfara în vizită

    03.06.2010 Articol Cu fanfara în vizită Inclus în bogata secţiune Focus Israel a acestei ediţii a TIFF, Cu fanfara în vizită/The Band's Visit/Bikur Ha-Tizmoret ţi se insinuează în suflet cu tăcerile-i jenate, gesturile mici şi deliciosul absurd al unei situaţii extrem de probabile: cei opt muzicieni ai unei fanfare egiptene aterizează într-un aeroport israelian şi se trezesc uitaţi de soartă (sau, mai bine zis, de comitetul de primire) în deşert. Un flirt şi un autobuz greşit mai târziu, cei opt militari îmbrăcaţi în frumoase uniforme albastre trag după ei opt instrumente în estetice huse negre într-un oraş (greşit) uitat de lume, unde vor trebui să se descurce pentru o noapte, ajutaţi de localnici mai mult sau mai puţin primitori.Morga muzicienilor azurii va fi sabotată, rând pe rând, ba de micile disensiuni din propriul grup ş... citeşte
  • Un posibil câştigător la TIFF: R

    31.05.2010 Articol Un posibil câştigător la TIFF: R R este un exemplu perfect de sincronizare nefericită. Asemănările cu foarte lăudatul Un prophète/Un profet sunt multe, dar drama duo-ului danez Michael Noer şi Tobias Lindholm (ultimul a scris alături de Thomas Vinterberg drama Sumbarino, de văzut tot astăzi la TIFF) câştigă prin concizie şi un stil extrem de frust şi aseptic care filmului lui Jacques Audiard îi lipseşte. Dacă intuiţia redactorului Cinemagia este bună, R are toate şansele la un premiu de regie (şi, de ce nu, actorie) sâmbătă seara, când se decernează premiile acestei ediţii a festivalului.În prim-plan îl avem pe Rune, un condamnat la doi ani de închisoare după un atac deosebit de grav. Redus la o simplă literă, R, Rune ajunge în cea mai dură închisoare din Danemarca, unde este prins între grupul danezilor şi cel al arabilo... citeşte
  • Miss Kicki, filmul de 5 stele

    29.05.2010 Articol Miss Kicki, filmul de 5 stele După ce aseară am văzut Mama şi Sell Out!, ambele notate cu patru stele pe fluturaşii pentru premiul publicului la TIFF, iată că a venit vremea unui campion de cinci stele: Miss Kicki, o dramă suedeză despre complicata apropiere dintre o mamă şi un fiu înstrăinaţi.În rolul principal, cel al lui Kicki, o cvadragenară trupeşă şi petrecăreaţă, este foarte bună Pernilla August, care azi mai poate fi văzută în lăudatul O soluţie raţională, unul dintre cele 12 filme în competiţia pentru Trofeul TIFF. Nu ştiu cum e O soluţie raţională, despre două cupluri care decid să împartă o casă, o bucătărie şi un pat într-un insolit menage a quatre, dar ziua Pernilla August la TIFF începe cât se poate de bine cu Miss Kicki şi exotica ei aventură în Taiwan şi complicata dragoste a unei mame pentru fiul ei.Du... citeşte
Articole 1321 - 1340 din 1595
jinglebells