Cronică

  • Gardienii galaxiei 3: trăiască Rocket!

    04.05.2023 Articol Gardienii galaxiei 3: trăiască Rocket! Am spus adesea în ultimii ani că a devenit o adevărată dificultate să ţii pasul cu ce se întâmplă în Universul Cinematografic Marvel (MCU) şi că această dificultate ştirbeşte din plăcerea vizionării unui film sau serial din franciză. Ei bine, nu putem spune acelaşi lucru despre Gardienii galaxiei: Volumul 3, care încheie (zice-se, că Disney nu e în stare vreodată să încheie ceva) aventura celei mai ataşante echipe din MCU. Premiera de vineri poate este inegală, dar are şi o inimă mare şi determină publicul să bată în ritmul ei. Înainte de a merge la film, poate ar fi bine să vezi The Guardians of the Galaxy Holiday Special, scurtmetraj lansat în decembrie şi disponibil pe Disney+. Datorită acestui scurtmetraj, care prezintă noua dinamică a grupului,... citeşte
  • Renfield/Asistentul vampirului: sânge proaspăt în rândul subgenului filmelor cu vampiri

    27.04.2023 Articol Renfield/Asistentul vampirului: sânge proaspăt în rândul subgenului filmelor cu vampiri Cu un personaj precum Dracula pe marile noastre ecrane, criticul de film poate fi intimidat. La gândul că ceea ce va scrie nu se va ridica la înălțimea personajului. Totuși, comedia horror Renfield, cu Nicholas Hoult în rol titular și Nicolas Cage în rol secundar, cel al lui Dracula, ridică de pe umerii criticului de film această povară. Creat de Nicolas Cage, Dracula nu are seducția personajului imaginat de Bram Stoker, ori eleganța personajului creat de Christopher Lee sau latura romantică pusă în valoare de Gary Oldman, ori ascuțimea limbii (aici ne referim la replici) ale contelui nemuritor jucat de actorul danez Claes Bang (miniseria Netflix Dracula), ca să numesc trei dintre actorii care chiar au reușit să redea creaturii noblețea și... pacea, după atâtea nen... citeşte
  • Boss: vrem un thriller ca afară

    25.04.2023 Articol Boss: vrem un thriller ca afară După ce a debutat cu filmul premiat la Cannes Câini, regizorul Bogdan Mirică zăboveşte în zona thrillerului cu Boss, mutând acţiunea într-un Bucureşti stilizat (şi, în acelaşi timp, dărăpănat) şi alipind inspirat, într-un unic personaj, triada poliţist-victimă-răufăcător. Rezultatul este mai preocupat de formă decât de fond şi are aţele prea la vedere, dar poate atrage publicul, mai ales în penuria cvasiabsolută de thrillere din peisajul cinematografic românesc. Boss poate fi văzut deja în avanpremieră, înainte de premiera oficială din acest weekend. În Boss, totul începe cu un jaf. Spectatorul este introdus în poveste imediat după, când doi dintre jefuitori îşi iau rămas-bun. Unul rămâne îm umbră (unii cinefili i-ar putea recunoaşte vocea ac... citeşte
  • La syndicaliste: feminism nuclear

    23.04.2023 Articol La syndicaliste: feminism nuclear Nominalizată la Festivalul de la Veneția pentru cel mai bun film, ultima producție a regizorului Jean-Paul Salomé are la bază povestea reală a lui Maureen Kearney (Isabelle Huppert), reprezentanta sindicatului muncitorilor unei companii multinaționale de energie nucleară din Franța. Reputată pentru buna reprezentare a celor 50.000 de angajați, Maureen ajunge să denunțe planurile secrete ale conducerii de a vinde tehnologia Chinei pentru a salva soarta firmei și a angajaților ei. Singură împotriva tuturor, nu durează mult până ce Maureen ajunge ținta amenințărilor brutale și a șantajelor și e atacată în propria casă. Chiar cu asta începe filmul, într-o cheie polițienească: Maureen e găsită de către femeia de menaj legată de un scaun și la ochi, cu abdom... citeşte
  • Evil Dead Rise: statutul de carne

    23.04.2023 Articol Evil Dead Rise: statutul de carne Farmecul acestei francize născute acum patruzeci de ani, de la primul The Evil Dead din 1981 (realizat de tânărul de 20 de ani Sam Raimi), e felul în care îmbină pe de o parte mitologia zombie cu ocultismul și cu demonismul, iar pe de altă parte gore-ul cu umorul negru, frizând parodic un stil camp. Rețetarul a ceea ce avea să devină o franciză își declară fățiș kitsch-ul: cabana din pădure, tinerii ignoranți, cartea morții, vortexurile interdimensionale, sadismul și excesul de sânge. La care se adaugă faptul că spiritul e înfrânt abia în măsura în care corpul gazdă nu mai are niciun membru care să te atace – ceea ce, în cazul păpușilor și a machiajelor prostetice optzeciste, devine mai mult comic decât înspăimântător. În schimb, reinterpr... citeşte
  • Inocentul: joaca de-a dragostea şi comedia

    21.04.2023 Articol Inocentul: joaca de-a dragostea şi comedia Unul dintre cele mai bune seriale recente este Barry, în care Bill Hader face un inedit slalom între thrillerul violent şi omagiul adus actoriei. Este cea mai la îndemână referinţă recentă pentru a discuta şi despre Inocentul/L'Innocent/The Innocent, filmul lui Louis Garrel care se lansează azi pe ecrane, după o premieră mondială în afara competiţiei anul trecut la Cannes şi câteva proiecţii la noi în cadrul Festivalului Filmului Francez. Nu se opreşte lumea în loc când vezi Inocentul (şi cronicarii ar putea simţi nevoia să descrie filmul drept o "comedioară"), dar Garrel oferă una dintre cele mai simpatice mostre de actorie văzute în ultimii ani de cinema şi, chiar dacă se pierde uneori pastişând elemente specifice filmului de acţiune, la final rămăi c... citeşte
  • Shrinking: serialul la care te uiţi când nu poţi merge la psiholog

    20.04.2023 Articol Shrinking: serialul la care te uiţi când nu poţi merge la psiholog Printre zecile de seriale lansate de la începutul anului, iată că l-am ratat pe unul dintre cele mai ataşante, Shrinking, disponibil pe Apple TV. Creat, printre alţii, de Brett Goldstein (Ted Lasso), serialul reprezintă o rară apariţie a lui Harrison Ford pe micile ecrane (îl vom revedea în mai în Indiana Jones and the Dial of Destiny) şi revenirea la comedie a lui Jason Segel, actor şi scenarist cunoscut pentru o suită de comedii ireverenţioase, dar şi pentru rolul principal din extrem de popularul How I Met Your Mother. Iată ce ne-a plăcut nouă la Shrinking şi de ce îl recomandăm din toată inima. De-a lungul a zece episoade de câte 30 de minute Segel este Jimmy, un psihoterapeut a cărui viaţă a fost în derivă din ziua când soţia i-a murit neaşteptat cu un ... citeşte
  • Django: Westernul la nord de Dunăre

    20.04.2023 Articol Django: Westernul la nord de Dunăre Am văzut primul episod din noul serial western Django la o lansare comparabilă, atât estetic cât și ca senzație, cu serialul Westworld și cu acel parc tematic, reproducere a vestului sălbatic. Ca în serial, micul orășel western construit în studiourile de la Castel Film a prins viață. Lumea se costuma corespunzător epocii, cascadorii simulau o bătaie prin mocirlă, călăreții își arătau trucurile din pinten și din bice, într-un soi de demonstrație nelipsită de fler butaforic. Poate mai mult ca oricare alt gen, westernul a devenit o amintire îndepărtată, pe care orice rememorare o mai schimbă, o mai ficționalizează puțin. Iar aici e și potențialul genului, fiindcă atunci când apare un serial ca Westworld, care pastișează această lume, expunându-i arti... citeşte
  • Air: nostalgia unui moment revoluţionar

    07.04.2023 Articol Air: nostalgia unui moment revoluţionar Chiar dacă nu ai nimenit niciodată coşul de baschet, povestea din Air are toate şansele să te atragă, căci este nu doar o incursiune plină de nostalgie în America anului 1984, ci spune şi povestea unui contract care a revoluţionat lumea sportului, luând din puterea corporaţiilor şi dând-o sportivilor şi familiilor lor. Alert şi bine ritmat, Air explorează o exemplară mentalitate de antreprenor, arătând cum încrederea în propriile forţe şi perseverenţa pot deschide uşi chiar şi atunci când acestea ţi se trântesc cu încăpăţânare în faţă. Totul începe în 1984, când Phil Knight (Ben Affleck, şi regizor), fondatorul şi CEO-ul Nike, este nemulţumit că megacorporaţia sa în valoare de un miliard de dolari este întrecută în vânzări de Adidas şi ... citeşte
  • Exorcistul Papei: un horror care nu se ia (prea) în serios

    05.04.2023 Articol Exorcistul Papei: un horror care nu se ia (prea) în serios O familie se mută într-o casă nouă şi... Deja sunt zeci şi zeci de filme horror care explorează ce se întâmplă când un suflet inocent este pervertit de un rău milenar, dar iată că Pope's Exorcist/Exorcistul papei reambalează totul, punându-l pe post de fundă pe nimeni altul decât Russell Crowe, unul dintre foarte puţinii câştigători de Oscar (un altul ar fi Nicolas Cage) care se dedică plenar genului horror. Rezultatul, care poate fi văzut de publicul din România cu o săptămână înaintea celui american, e cu bune şi rele. Să le explorăm mai jos. Sunt multe horror-uri cu posedări care pretind că ar fi ancorate în realitate, cum ar fi The Amityville Horror sau franciza The Conjuring, aceasta din urmă bazată pe aşa-zisele experienţe extreme ale soţilor ... citeşte
  • John Wick: Capitolul 4 - o epopee a luptelor corp la corp

    03.04.2023 Articol John Wick: Capitolul 4 - o epopee a luptelor corp la corp John Wick se mișcă precum inteligența artificială: mereu neabătut în costumul lui impecabil, și imposibil de învins, indiferent câte forțe arunci împotriva lui. Cel de-al patrulea capitol, din 31 martie în cinematografele noastre, nu face excepție. Credem că fanii - de fapt - asta și iubesc la Wick și pentru asta merg să îl vadă, de patru filme încoace: pentru că este o forță a naturii, implacabilă. John Wick: Chapter 4 are aproape trei ore, realizatorii plusând la capitolul lupte, ceea ce - iar - e croit pe așteptările fanilor acestei serii. Mergi la John Wick să vezi lupte, nu să asculți replici și judecăți de valoare, și - bineînțeles - să te bucuri de carisma lui Keanu Reeves. Dar ce te faci când coregrafia scenelor de luptă devine - de la un mome... citeşte
  • Dungeons & Dragons: un fantasy agreabil

    25.03.2023 Articol Dungeons & Dragons: un fantasy agreabil Istoria nu a fost deloc blândă cu filmele inspirate de jocuri, ceea ce-i îndeamnă pe mulţi cinefili să nu se entuziasmeze deloc când se anunţă producţia cu buget mare a unui blockbuster inspirat de un astfel de joc. După ce în 2000 s-a lansat o ecranizare mult-hulită cu Jeremy Irons în rolul antagonistului, iată că lui Dungeons & Dragons i se face dreptate cu Dungeons /Dungeons & Dragons: Frăția hoților, un fantasy departe de a fi extraordinar, dar care e cât se poate de agreabil. Deşi filmul se lansează oficial pe 31 martie, el se află de azi în programul cinematografelor, în avanpremieră. Probabil că primul lucru de apreciat la noua ecranizare este că nu te obligă să intri informat în sala de cinema şi te poate distra şi dac?... citeşte
  • Paris Police 1905: un Paris cum nu ai mai văzut

    23.03.2023 Articol Paris Police 1905: un Paris cum nu ai mai văzut Serialele poliţiste de epocă nu sunt deloc o noutate, dar ne întrebăm când ai văzut ultima oară un reprezentant al acestui gen destul de restrâns a cărui acţiune să aibă loc în Paris. Poţi recupera cu Paris Police 1905, o producţie Canal+, disponibilă din 30 martie în Aplicația Focus Sat și la Focus Sat TV (luni și joi, de la ora 22:00) şi al cărei titlu spune aproape totul: avem ocazia să călătorim în Parisul anului 1905 pentru a vedea poliţia de atunci la treabă. Cinemagia a văzut primele două episoade ale serialului şi îţi poate spune la ce să te aştepţi. Aşa cum îi stă bine unui astfel de serial, totul începe cu un cadavru: trupul neînsufleţit al unui tânăr, cu faţa oribil mutilată de patru gloanţe trase de la mică distanţă, este descop... citeşte
  • Spre nord: suflete sondate în mijlocul oceanului

    20.03.2023 Articol Spre nord: suflete sondate în mijlocul oceanului Unul din reproşurile care li se pot aduce cinematografiilor mici, complet dependente de finanţarea instituţiilor de stat, este că explorează la nesfârşit aceleaşi teme, cu aceleaşi tipuri de personaje şi aceleaşi posibile deznodăminte. Au fost ani când paleta de abordări şi posibilităţi părea complet epuizată, dar iată că din când cineva încearcă lucruri noi, iar cea mai bună dovadă este Spre nord, debutul în ficţiune al documentaristului şi jurnalistului Mihai Mincan. Şi nu, acel "neromânesc" din subtitlul acestei cronici nu înseamnă că filmul încalcă cine ştie căror valori mai mult sau mai puţin tradiţionale ale naţiei noastre, ci că se aventurează, cu rezultate foarte bune, în ape nefamiliare des-pomenitului nou val românesc. Încă de la pri... citeşte
  • Cronică The Good Doctor: plusurile şi minusurile unui serial popular

    15.03.2023 Articol Cronică The Good Doctor: plusurile şi minusurile unui serial popular Cu începere din 9 martie, cel mai nou sezon al serialului The Good Doctor/Doctorul cel bun este difuzat pe AXN şi ne-am dat seama că, deşi am urmărit cu atenţie această dramă medicală, încă nu i-am acordat o cronică pe Cinemagia. Cu abordarea lor procedurală (unul sau mai multe cazuri a căror rezolvare este oferită în fiecare episod) şi o bogată paletă de drame umane, serialele cu medici se numără printre cele mai populare subgenuri ale televiziunii: să vedem mai jos prin ce iese în evidenţă The Good Doctor. Răspunsul este aici mai mult decât evident: protagonistul Shaun Murphy suferă de sindromul savantului, în sensul că dispune de o cunoaştere inegalabilă în domeniul medicinii şi al tainelor corpului uman, dar autismul face ca abilităţile sale sociale ... citeşte
  • The Mandalorian: sezonul trei vine cu o întoarcere la origini

    05.03.2023 Articol The Mandalorian: sezonul trei vine cu o întoarcere la origini Pentru cei care nu sunt la curent cu serialul The Book of Boba Fett, s-ar putea ca începutul sezonului al treilea din The Mandalorian să vină cu o surpriză gigantică: deşi la sfârşitul sezonului anterior Din Djarin (Pedro Pascal) şi Grogu îşi luau la revedere, iată-i din nou alături la începutul sezonului lansat în prima zi a primăverii. Pentru a vedea cum s-a petrecut reuniunea, fanii Star Wars trebuie să vadă episoadele 5 şi 6 din The Book of Boba Fett, care se concentrează exclusiv pe Din şi Grogu, ceea ce i-a determinat pe mulţi să le considere un The Mandalorian 2.5. Prin amabilitatea Disney+, Cinemagia a avut ocazia să vadă nu doar primul episod al noului sezon The Mandalorian, ci şi pe al doilea, care se va lansa pe 8 martie. Şi trebuie să te ţii bine, p... citeşte
  • Între revoluții: oamenii sub vremuri

    26.02.2023 Articol Între revoluții: oamenii sub vremuri Între revoluții/Between Revolutions, filmul regizorului român Vlad Petri - selectat în secțiunea „Forum” a Festivalului Internațional de Film de la Berlin (Berlinale), a fost distins cu Premiul FIPRESCI, vineri, 24 februarie. Cinemagia a văzut filmul și vă spune la ce să vă așteptați. Între Revoluții este un film construit exclusiv din arhive și pune în oglindă viețile și destinele a două femei, Maria și Zahra, una din România, cealaltă din Iran, prietene și colege de facultate la Universitatea de Medicină din București în anii ’70. Imaginile alb-negru alternează în film cu cele color; cum era de așteptat, în culori sunt imaginile de propagandă din România, iar în alb-negru imaginile ce conturează o viaţă personală: excursii, o vacanţă la mare... citeşte
  • Asterix și Obelix: Regatul de mijloc, un film lejer, de primăvară

    23.02.2023 Articol Asterix și Obelix: Regatul de mijloc, un film lejer, de primăvară Am intrat cu inima îndoită la vizionarea de presă a Astérix /Asterix și Obelix: Regatul de mijloc din pricina unui nedrept rating de doar 4,6 de pe imdb. Desigur, nu e deloc greu să găseşti filme mai bune sau mai amuzante, dar, dacă îţi doreşti doar să te relaxezi cu aventuri care nu au nicio legătură cu viaţa ta, acest al cincilea film live action cu Asterix şi Obelix ar putea fi o opţiune bună. De fapt, ne întrebăm dacă această cronică foloseşte cuiva: seria Asterix îi atrage pe unii spectatori în timp ce alţii ştiu de la bun început că acest gen de film e doldora de convenţii pe care sunt dispuşi sau nu să le accepte. Dacă ţi-au plăcut celelalte părţi, cu siguranţă îţi va plăcea şi aceasta. Dacă nu, probabil că ... citeşte
  • Nimic nou pe frontul de vest: déjà vu-ul războiului

    21.02.2023 Articol Nimic nou pe frontul de vest: déjà vu-ul războiului Această (a treia) adaptare a celebrului roman de Erich Maria Remarque ne reîmprospătează memoria despre primul război mondial: tranșee, nămoale și cratere cât vezi cu ochii, precum și aceeași moarte sisifică. Însă primele două adaptări (din 1930 și 1979) sunt ambele produse la Hollywood, astfel că ecranizarea co-scenaristului și regizorului Edward Berger păstrează pentru prima dată povestea lui Remarque în spațiul cultural din care provine. Știm de la Das Boot încoace că în filmele despre cele două războaie mondiale, perspectiva nemțească e una privilegiată, un contrapunct la stereotipizarea hollywoodiană a subumanității germanilor. Iar aici se pune accentul tocmai pe contrastul dintre umanismul camaraderiei și inumanitatea războiului. Altfel, fie că ... citeşte
  • Ant-Man and the Wasp: Quantumania. Ținutul cuantic, universul amețitor din Marvel Cinematic Universe

    19.02.2023 Articol Ant-Man and the Wasp: Quantumania. Ținutul cuantic, universul amețitor din Marvel Cinematic Universe În regia lui Peyton Reed, după un scenariu semnat de Jeff Loveness (Ant-Man and the Wasp), Quantumania își trimite eroii într-un microunivers de dimensiuni moleculare, pentru a lupta cu un puternic erou negativ - Kang, un cuceritor care călătorește în timp și spațiu, jucat de către Jonathan Majors, care încearcă să scape din lumea în care a fost exilat. Prin faptul că poate călători în mai multe dimensiuni și linii temporale, distrugând viața întâlnită în cale, Kang e mai puternic decât Thanos. Majors îl face mai „alunecos” și nuanțat decât era Thanos, pe care l-am perceput mai apropiat de un erou de desene animate, unde maniheismul e la putere - rău până în măduva oaselor și atât, fără nuanțe. Acest Kang afișează momente de umanitate și vul... citeşte
Articole 141 - 160 din 1595
jinglebells